Gå til hovedinnhold

Kathrine Aspaas : Raushetens tid : Fra misunnelse til beundring – Aschehoug, 199 sider






Dette er bok 5 i mitt 2013 prosjekt, der jeg leser sakprosa og noterer ned navn og kjønn, og så teller jeg etterpå.


Bok 2 var Bli best med mental  trening av Erik Bertrand Larsen. Boka lånte jeg på biblioteket og jeg rakk ikke å bli ferdig å lese før lånetiden var gått ut, og med lang kø på boka bestemte jeg meg for å levere den inn. Men jeg leste halvparten av boka – del 1, og der ble resultatet dette: Kvinner : 5, menn :76. 

Bok 3 var Else Barratt-Due : På scenen i ditt eget liv : Cappelen Damm, 153 sider. Kvinner ; 5, menn 22.


******************************************************************************

Kathrine Aspaas mener at vi er i ferd med å vinke farvel til gamle trossystemer som er basert på et gjerrig menneskesyn. Hun mener at vi utforsker nye måter å være menneske og medmenneske på og at vi er på vei mot en vennligere tidsalder.

Hun lanserer begrepet feiltastisk og definerer begrepet på denne måten:

Feiltastisk rommer erkjennelsen av at vi er feilbarlige mennesker. Derfor må vi tillate oss selv og andre å feile.

”I den nye tiden er det troverdighet som gjelder, og det er ikke tilfeldig at menneskelige relasjoner er på vei inn som et styrende prinsipp i næringslivet. Menneskesamfunnet trenger ledere som er – ja, mennesker – med alt hva det innebærer av oppturer, nedturer, gleder og sorger. Menneskesamfunnet trenger også mennesker som våger å løfte frem andre.” side 11

”Skammen elsker perfeksjonister”, sier hun, ”for det er så enkelt å få oss til å holde munn.” side 20

”At åpenheten er skammens verste fiende, og hvordan mennesker som deler sin historie, gjør det varmere, morsommere og mindre ensomt for oss andre å være til. At venner som møter vår sårbarhet med ”å, jada – jeg har vært der, jeg også”, bidrar til å løfte tyngde av skuldrene våre i motsetning til de som ikke våger, som stiller seg over oss og synes synd på oss.” side 21

Kathrine Aspaas er veldig begeistret for Brené Brown, og her er et 20 foredrag på 20 minutter der Brown snakker om verdien av sårbarhet. 

”Å være feiltastisk, for en organisasjon eller et individ, betyr å kombinere ærlighet rundt sine feil med en villighet til å bli holdt ansvarlig og å gjøre dette på en empatisk, ydmyk, fleksibel, moden og vennlig måte.” – side 27

Om snørr og tårer:

”For oss uten blått blod er det fortsatt et godt stykke igjen før denne sunne og helt normale fysiske reaksjonen møtes med modenhet og forståelse. ”Åh, nei, nå bryter han sammen!”, er fremdeles en vanlig reaksjon. Slik går vi glipp av det faktum at sammenbruddet også rommer gjennombruddet.” side 46

”Det kan virke som om sårbarhet har erstattet seksuallivet som vårt kjæreste tabu.” side 46

Transposisjonering er en metode som fungerer fint. Fikk lyst til å prøve det på biblioteket, altså jobben min. Transposisjonering kan være at man er med i en gruppe men med andre roller enn den vanlige. La biblioteksjefen representere en asylsøker fra Somalia, og la barnebibliotekaren representere voksenbibliotekaren på lokalsamlinga, og la merkantil personale bli biblioteksjef. Bytt roller, inviter andre inn i gruppa og med dette vil løsninger og muligheter komme!

”Ved å se oss selv og vår egen tilbøyelighet til selvrettferdighet, kan vi ha håp om å løse konflikter.” side 109

”Kanskje er det frykten for det naive som driver oss mot å bli krigsreportere, slik som jeg ble. En som søker konflikt, som dekker konflikt og som lever av konflikt. En som, uten å være klar over det selv, sprer en slags gift.” side 127

Og noe som er viktig for meg, om hvorfor jeg teller hvor ofte menn og kvinner blir nevnt i sakkprosabøker:

”Hver eneste historie består av små og store valg, om alt fra hvem som får uttale seg om hva, til bildebruk, bildetekster og overskrifter.”

Og så en setning som jeg måtte sette på statusen min på facebook, fordi den var så fin, og fordi jeg skjønte så godt hva den betyr – på godt og vondt.

”Det å ha kjent fortvilelsen over å bli redusert, er dessuten en god medisin mot behovet for å redusere andre.”

”Nå befinner store deler av verden seg i kunnskapssamfunnet – på vei inn i menneskesamfunnet, der rikdommer består av overflodsgoder som det blir mer av jo mer vi bruker dem – tillit, kunnskap, visdom, hjernekapasitet og omtanke. Vår jobb er å forvalte denne rikdommen.” side 137

Om å slippe taket

Jeg har vært på mange kurs i Arf of Living, en ikke religiøs organisasjon som har ett hovedmål, nemlig at menneske skal finne sin indre kraft. Kathrine Aspaas er også fan av Sri Sri Ravi Shankar, grunnleggeren av Art of Living og hun deler i boka den mest sentrale læresetningen:

”Det du kjemper imot, vil forbli.”

Om å tåle at andre gjør feil:

”Når vi ikke tåler å se hverandre prøve og feile – og prøve igjen, blir vi selvgode, engstelige og dømmende. Og hver eneste øvelse i Det norske hylekor binder oss enda et hakk tettere til masten. Vi blir enda reddere. Våger enda mindre. Slik fødes et bygdedyr, et organisasjonsdyr, et samfunnsdyr. Grrrr, grrrr – ikke prøv deg! Slik knebler vi oppfinnsomheten.” side 172

 Og så var det menn og kvinner nevnt i teksten:

Kvinner

Anne Grete Preus
Kristin Flood
Astrid Lindgren
Laila Lanes
Kristine Getz
Brené Brown
Kristine Lossius Thorin
Jill Bolte Taylor
Hannah Samuel
Åsne Seierstad
Vigdis Hjorth
Linda Boström Knausgård
Monica Zetterlund
Elsa-Britt Enger
Irene Marøy
Kronprinsesse Märtha
Erna Solberg
Hanne Vibeke Holst
Maria Mena
Simone Larsen
Hannah Arendt
Vera Lynn
Sabine Stepper
Kari Anne Vadstensvik Bjerkestrand
Irene Nygårdsvik
Michelle Obama
Kristin Skogen Lund
Randi Noyes
Mor Teresa
Arianna Huffington
Valla
Trine Eilertsen
Kathrine Aspaas
Trude Tønnes Christensen
Maria Gjerpe
Annabel McGoldrick
Aung San Suu Kyi
Ada Lovelace
Oprah Winfrey
Patricia Aburdene
Dipak Jain
Elisabeth Thorsen
Mari Boine
Mette-Marit
Anna Politkovskaja
Kalie Moene

Kvinner : 46

Menn


David Brooks
Garry Kasparov
Frans av Assisis
Audun Myskja
Benny Anderson
Fredrik Skavlan
Stein Erik Hagen
Fabian Stang
Karl Ove Knausgård
Tore Renberg
Albert Einstein
Platon
Pave Gregor I
Roderick P. Hart
Marshall B. Rosenberg
Jan Sjøberg
Kjell Ola Dahl
Gunnar Stranda
James Bond
Robert De Niro
Tony Soprano
Kong Harald
Atle Dyregrov
Sokrates
Paul J. Zak
James Cameron
Svenn Torgersen
Kjetil Rekdal
Roger Sperry
Howard Gardner
Daniel H. Pink
Sondre Lerche
Benjamin Arvola Notkevich
James R. Flynn
Jonathan Hueber
Stanley Milgram
Adolf Eichmann
Phillip Zimbardo
John Watson
Steven Pinker
Oliver Sacks
Johann Sebastin Bach
Ludwig van Beethoven
Gottfried Schlaug
Aage Samuelsen
Stevie Wonder
Fritz Strack
Leonard L. Martin
Rom Gutman
Scott E. Fahlman
Vittorio Gallese
Robert Marsalis
José Silva
Tian Sørhaug
Alan Greenspan
Henry Waxman
Alexander Cappelen
Per Espen Stoknes
Daniel Kahnemann
Richard H. Thaler
Cass R. Sunstein
Dan Ariely
Dag O. Hessen
Thomas Hylland Eriksen
Kjetil Trædal Thorsen
Axel Hellenius
Espen Askeladd
Frank Barret
Lars Fr. H. Svendsen
Ole Petter Nyhaug
Daniel Pink
Amartya Sen
Nils Christie
Jon Stewart
Hegnar
Mahatma Gandhi
Adolf Hitler
David Brooks
Bern Jakob Oksnes
Kristopher Schau
Kjetil Østli
Per Fugelli
Jake Lynch
Robert Capa
Hemingway
Jon Steele
Harald Stanghelle
Steinar Bryn
Clay Shirky
Johann Gutenberg
Malcolm Gladwell
Vladimir Putin
Sir William Precce
Daniel Spivey
Charles Babbage
Lord Byron
Daniel Pink
Yochai Benkler
Jimmy Wales
Dennis Diderot
Julian Assange
Massimo Calabresi
Barack Obama
Hjalmar Söderberg
Nils-Fredrik Nielsen
Jess Jarvis
John Naisbitt
Benja Stig Fagerland
Erling Dokk Holm
Jonathan Field
Gunnar Stålsett
Dalai Lama
Desmond Tutu
Sri Sri Ravi Shankar
Kåre Nordstoga
Hans Rev
Jon Fosse
Kronprins Haakon
Daayiee Abdullah
Fritz Perls
Ivar B Neumann
Harry Potter
David Brooks
Ronald Reagan
Peter Diamandis
Sir Ken Robinson

Menn : 126

Kvinner : 46, menn 126. Det var litt skuffende. Og hvorfor teller jeg? Jeg teller fordi hvem man trekker frem i en bok sier noe om hvem vi lytter til, hvem vi husker på, hvem vi fokuserer på og hvem vi fortsetter å lytte til.

Kommentarer

  1. For et fantastisk prosjekt du gjennomfører. Første gang jeg får med meg dette her, og jeg synes det er et viktig fokus du setter. Raushetens tid var godt beskrevet, og jeg skal absolutt ta en nærmere titt på boken :) Vi driver å "pugger" en fagbok på jobben (barnehage). Hadde vært interessant å telt hvem vi lytter til her, siden det stort sett er kvinner som jobber i bhg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Er det en fagbok dere leser på jobben din, er nok mulighetene stor for at det er flest menn som blir referert, selv om barnehage og småbarnsped jo er et yrke som er kvinnedominert. Det er morsomt med tellinga mi, kjenner at jeg blir mer og mer engasjert jo flere sakprosabøker jeg leser fordi jeg ser at det er så overtydelig at menn blir hørt mer, sett mer og får mer anerkjennelse enn kvinner.

      Slett
  2. Hmm, jeg tror ikke jeg orker slik feiltastiskopplegg, ide og filosofi er jeg med på men jeg steiler smårebelsk når slike obviouse ting skal navngis. Vet der er barnslig, men sånn er nå jeg. Det er virkelig litt av en bragd å gjennomføre denne tellingen, spesielt når det er snakk om nesten 200 navn. Var sikker på at det skulle bli kvinneseier denne gangen mens jeg scrollet første del av lista, men akk nei. Det var en eklektisk samling navn da -)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg likte feiltastisk veldig godt. Du er jo en smårebell (skrives det egentlig slik, med en b bare) - så det får jeg bare finne meg i at du blir, men denne feiltastiske tankegangen gjør at man kan slippe skuldrene ganske langt ned og bare gjøre ting. Det er fint å tenke på for de av oss som er redd for å gjøre feil. Jeg trodde også det skulle ble kvinneseier, men akk!

      Slett
  3. Veldig kult at du teller - jeg synes det er en god observasjon. Uvanlig og uventet, men med et meget godt poeng. Ellers synes jeg det er mye som vitner om at du ha kost deg med boken!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha - kjenner at det betyr litt ekstra når det kommer fra deg :-) Jeg koste meg skikkelig med boka og framsnakker den der jeg kan. Skal ha den med på neste litterære lunsj, og kommer sikkert til å bla litt i den rett som det er.

      Slett
  4. Ja, er det ikke typisk da? Lenger har vi ikke kommet.. Men men har vel alltid vært mest omtalt så derfor vil det fortsatt gjenspeile seg, og forskjellene opprettholdes, helt til folk flest, kvinner også, blir oppmerksomme på at det er slik. Sprekt telleprosjekt!
    Ang Raushetens tid leste jeg en meget kritisk anmeldelse forleden i Norunns blogg, og ble derfor meget nysjerrig på boka. Både du og Rose-Marie og flere hyller boka, så den må jeg få fatt på...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei

      Menn har definisjonsmakt - fremdeles! Leste også det Norunn hadde skrevet og kjente at jeg var svært takknemlig for at jeg ikke tenker slik som henne. Vi trenger mer raushet - i alt som ikke skader andre, vel og merke, og det er vel det Katherine Aaspås snakker om. Raushet i liv og lære,ikke det evige utmattende jakten etter å finne feil og mangler hos andre.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Krigens modigste menn - Komsa Forlag - 103 sider : Forfatter Solgunn Solli

Operasjon Source 22. september 1943 klarte  mannskapet på tre miniubåter å ta seg inn i Kåfjord. De var tolv menn, fire i hver miniubåt, kun seks av dem kom levende fra operasjon Source.  Men hva skjedde i dagene og timene før, og hvordan var det egentlig å være gast ombord på Tirpitz?  Med utgangspunkt i sakprosabøker, opptak fra NRK, og reportasjer i aviser har jeg skrevet en bok om krigens modigste menn. Mitt mål har vært å gjøre boka så tilgjengelig som mulig, slik at alle som har lyst til å lese om heltene fra 1943 kan gjøre det. Her finner du ikke avansert marineteknologi, eller mange detaljer om våpen og torpedoer. Men du finner spenning, fortellinger om vennskap, om savn og om mot og vilje som overgår det meste av hva som kan forventes av noe menneske.  Boka er på vei fra trykkeriet og forventes å komme til Bodø og Alta i løpet av en ukes tid. Da håper jeg at nettbutikken min er helt ferdig slik at jeg kan begynne å selge boka. Den vil koste 349 kroner og i Alta og Bodø ordner

Gro Dahle : Hvem som helst, hvor som helst : Cappelen Damm, 154 sider

  Lekent og spenstig - Publisert i Altaposten 14. desember 2009 Gro Dahle er kanskje mest kjent for barnbøkene hun har gitt ut sammen med ektemannen Svein Nyhus, men hun har skrevet nær 50 bøker, deriblant flere diktsamlinger, prosabøker og novellesamlinger. Hvem som helst, hvor som helst inneholder 19 noveller, der 6 er delvis bearbeidede utgaver av tidligere publiserte noveller. Å lese tekster som Gro Dahle har skrevet gjør meg rett og slett glad. Slik var det også denne gangen. Språket er nydelig og temaene er allmenngyldige og viktige. Utdraget under er hentet fra novellen ”Du kan kalle meg hva du vil”, som tar for seg et vanskelig mor – datter forhold. ”Jeg så henne aldri når hun ikke hadde ansiktet på seg. Jo, én gang. Da hadde hun sittet i stuen fullstendig oppløst i tanker. Da var hun så naken i ansiktet at jeg så rett inn gjennom panseret av muskler og hud og skinn. ” Dahle har en skrivestil som til tider grenser til det naive, samtidig som bildene og temaene repeteres.

Steffen tar sin del av ansvaret / Christian Valeur

Christian Valeur : Steffen tar sin del av ansvare t ; Aschehoug, 261 s./ Publisert i Altaposten Seig samtidsroman Det er mulig underbevisstheten min tenkte følgende da jeg valgte ut denne boken: Nå har jeg lest så mange gode utenlandske bøker at det er på tide med en middelmådig norsk roman. Forfatteren er en ung debutant, 23 år gamle Christian Valeur. Han tar for seg det temaet som har vært mest beskrevet i den norske skjønnlitteraturen de siste årene. Nemlig en ung umoden halvstudert mann på jakt etter meningen med livet. Valeur har sine egne kreative metoder for å gjøre stoffet til sitt eget, men når boken er ferdig lest er jeg langt fra fornøyd. Hovedpersonen er Steffen Schiøtz, han er også 23 år gammel og sliter med de fleste aspekter i voksenlivet. Han blir veldig opptatt av miljøet, og stiller de underligste spørsmålene til seg selv og andre. Hva er det mest miljøvennlige alternativet når man skal tørke hendene, papir eller lufttørker? Redder man miljøet når man spiser opp gam